Välkommen till Realgymnasiet i Göteborg!

Vad kan du läsa i Göteborg?

Utbilda dig inom travbranschen

17 juni 2020

Som en nyhet hösten 2020 har vi startat profileringen Trav i samarbetar med Åbytravet och Åby Travskola. Här kommer en del av undervisningen ske på travskolan där du får de bästa förutsättningarna för en framtid inom branschen.

Utbilda dig inom travbranschen

Ditt första år handlar om att du ska få förståelse för hur djur i allmänhet och hästar i synnerhet fungerar. Att studera beteenden hos olika djurslag och lära sig läsa djur är en viktig grund att ha med sig. Mycket av din tid spenderas naturligtvis också praktiskt i stallet och i sulkyn.  Under en specialvecka på hösten får du testa flera olika moment inom hippologi och ridsport där du lär dig av erfarna ridlärare och tränare.  Efter det första året har du goda grundkunskaper i ridning/körning och djurkunskap, både i teorin och praktiken.

Därefter i årskurs två och tre blir profileringen mer riktad mot trav som är den branschen vi utbildar emot. I utbildningen får du dessutom möjlighet att ta Travhästskötarexamen och licens som B-tränare!

Travsporten har en fin framtid och är alltid beroende av bra personal. Går du en utbildning som denna och vill jobba inom travet får du garanterat jobb. Vi har precis anställt en jätteduktig elev från Realgymnasiet!

Markus Pihlström PROFFSTRÄNARE TEAM PIHLSTRÖM