Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Treveckor på Hoedspruit Reptile Centre

11 maj 2023

Hoedspruit Reptile Centre är ett av Sydafrikas äldsta Reptilcenter. Det har funnits sedan 1984. Där har Moa som läser Sällskapsdjur- och djursjukvård haft sin APL. Under dessa veckor har jag lärt mig nya sätt att hantera reptiler och samtidigt bättrat på min engelska säger Moa.

Treveckor på Hoedspruit Reptile Centre

Här kan du läsa mer om Moas APL-veckor

Hur förberedde du dig inför resan?

Jag läste på lite om landet och djuren som jag skulle jobba med och var i kontakt med några andra elever på andra skolor som skulle till samma ställe som mig. Jag pratade mycket med familj och vänner om resan och det lugnade ner mig. Sen så packade jag självklart och kollade så att alla papper var med och att inget saknades.

Vad har du fått gjort?

Jag har fått ge sprutor med antibiotika och smärtstillande. Sedan har jag självklart fått hanterat mycket reptiler och fått testa nya tekniker och sätt att hantera ormar på. Sedan fick jag även mata de andra djuren alligatorn, kobror, snapping turtle med flera.

Berätta hur en dag kunde se.

En jobbdag började alltid med att vi gick runt i hela parken och kollade så allt såg bra ut och då bestämde vi vad som behövde göras hos djuren. Efter det tog vi hand om allt så det såg snyggt ut. Det var väldigt mycket renoveringsjobb men vi fick även kolla på operationer, prata med besökare och annat.

De dagar som vi var lediga så var vi på lite olika utflykter. Vi var till Kruger parken och vi åkte också på en farmers market. Man får göra i princip vad man vill på de lediga dagarna så länge man hör med personalen först så det är säkert.

Vad har du lärt dig under resan?

Jag har lärt mig massor under den här resan. Som jag nämnde tidigare så har jag lärt mig nya sätt att hantera ormar på men jag har också blivit mycket mer trygg i min engelska. Jag lärde mig också att våga prova nya saker, inte bara att åka till Sydafrika utan också till ett ställe där jag inte känner någon. Jag har fått möjlighet att prova nya saker som till exempel att ge en spruta till en orm.

Är det något speciellt du tar med dig

Jag kommer ta med mig alla mina nya vänner som jag fick där borta och alla erfarenheter som jag fått av att åka dit. I framtiden kommer jag att våga ge mig ut på fler ställen tack vare den här resan så jag är väldigt tacksam över det.