Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

El- & Energiprogrammet - vi har två programfördjupningar IT-Support och IT-Tekniker

14 december 2021

Hos oss i Gävle erbjuder vi två olika programfördjupningar på El- & Energiprogrammet, IT- Support och IT-Tekniker men vad skiljer dom åt. Vi reder ut begreppen.

El- & Energiprogrammet - vi har två programfördjupningar  IT-Support och IT-Tekniker

Plugga IT-Support - bli eftertraktad inom IT-världen

IT-Support ger dig specialkunskaper inom informationstekniska system och nätverkslösningar där du kan jobba direkt mot kunder inom IT-området. Det kan vara som säljare i butik, direkt mot företag eller med support och service av olika produkter. En del av utbildningen handlar om att möta kundens behov, i kombination med att bygga säkra nätverk, installera olika operativsystem samt bygga upp och driva servrar. Detta gör att du är eftertraktad på många olika typer av företag. Stora delar av utbildningens sista år sker på en APL-plats där du får testa och bygga på dina kunskaper i verkligheten hos företag.

Direkt efter gymnasiet kan du jobba som:

• Tekniker • Egen företagare • Butikssäljare • IT-tekniker • PC-tekniker • Supporttekniker • Systemadministratör • Säkerhetstekniker

Studera på yrkeshögskola efter gymnasiet:

Exempelvis Edugrade i Hudiksvall, Stockholm eller Gävle

Studera på högskola/universitet efter gymnasiet:

• Yrkeslärare • IT-system utveckling

Efter vidare studier kan du jobba som:

• Systemvetare • Webbutvecklare • Systemingenjör • Datorspelsutvecklare • Apputvecklare • Programmerare

Läs till IT-Tekniker och bli en del av en bransch som skriker efter kompetens

IT-Tekniker är utbildningen för dig som vill lära dig mer om hur datorsystem fungerar och är nyfiken på en framtid inom en spännande bransch. Hos oss får du de diplomeringar och certifikat, kunskaper och färdigheter som efterfrågas på marknaden. Du lär dig bland annat att bygga säkra nätverk, installera olika operativsystem samt bygga upp och driva servrar, men även programmering och webutveckling. Stora delar av utbildningens sista år sker på en APL-plats där du får testa dina kunskaper i verkligheten.

Direkt efter gymnasiet kan du jobba som:

Studera på yrkeshögskola efter gymnasiet:

Exempelvis Edugrade i Hudiksvall, Stockholm eller Gävle

Studera på högskola/universitet efter gymnasiet:

• Yrkeslärare • IT-system utveckling

Efter vidare studier kan du jobba som:

Båda programfördjupningarna ger 6 månaders jobbgaranti!

Vår samarbetspartner Centric erbjuder 6 månaders provanställning efter APL i årskurs 3 i Litauen om man blir godkänd och har avslutad gymnasieexamen!