Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Naturbruksprogrammet ger dig många möjligheter!

13 oktober 2021

Naturbruksprogrammet är yrkesprogrammet för dig vars hjärta klappar för djur och natur. Efter examen har du som elev med dig de kunskaper som behövs för att arbeta inom naturbrukssektorn. Oavsett vilken väg du väljer väntar fina förutsättningar för ditt yrkesliv.

Naturbruksprogrammet ger dig många möjligheter!

En möjlighet som alla elever får som läser någon av inriktningarna på naturbruksprogrammet är att ta förarbevis för terränghjuling. Tänk vilken förmån att kunna ha det i sitt CV när man ska söka jobb i branschen.

Denna möjlighet kan vi erbjuda våra elever genom ett samarbete med bilskolan Helens För Körkort och Skogslotten i Norrköping.

Eleverna bor i tre dagar på Skogslottens lägerförläggning där all utbildning sker. Det är långa dagar med lektioner 7.30-17.00. Totalt kör eleverna ca fyra timmar traktor, fyra timmar terränghjuling och de har teori i sammanlagt sex timmar samt två timmars självstudier inför teoriprovet.

Öppna fotot

Den praktiska körningen på terränghjuling sker på bana med branta backar, sluttningar, och kullar av sand och grus. Eleverna får lära sig att hantera fordonet i flera olika situationer. Förarbeviset gäller för terränghjuling men att lära sig att köra traktor ingår i naturbrukskursen så alla elever testar på att köra traktor också. Traktorkörningen sker på grusplan där får eleverna lära sig att framföra traktorn, backa med släp och hantera gafflarna.

Att vara på Skogslotten och köra terränghjuling var helt klart en av de bästa grejerna under hela min utbildning. Det var superkul!

Fd. elev på naturbruksprogrammet