Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

I frisöryrket blir man aldrig färdigutbildad – det lockar mest.

29 april 2020

Jag gillar att inte behöva göra samma sak varje dag, jag behöver variation. Även fast jag står och klipper och färgar hela dagarna så har ju inte alla människor samma hårtyp och färgerna blir olika på alla säger Louise som tog studenten 2019.

I frisöryrket blir man aldrig färdigutbildad – det lockar mest.

När visste du att du ville bli frisör?

Jag har alltid tyckt att frisöryrket har varit intressant ända sen jag var liten.

Berätta om din tid på Realgymnasiet

Min tid på Realgymnasiet var bra. Den var både lite upp och ned men mest uppåt, med det menar jag att alla har ju sina motgångar. Räddningen för mig var det praktiska vi gjorde i utbildningen på våra profildagar. Att få vara kreativ och jobba med händerna och göra det man gillar.

Vad var det som gjorde att du valde just Realgymnasiet?

Jag valde Realgymnasiet för att det ligger väldigt bra till, centralt och nära stationen och det passade mig perfekt som pendlade ifrån Bollnäs. Sedan hade jag kompisar som började på skolan innan mig och de pratade alltid så väldigt bra om Realgymnasiet. Det gjorde även mycket att få komma och vara en ”elev för en dag”, för det var då jag bestämde mig på riktigt att jag verkligen ville gå där.

Vad gör du idag?

Idag jobbar jag 100 % som frisör på Salong Donna i Bollnäs där jag trivs hur bra som helst!

På Salong Donna hade jag även min APL (arbetsplatsförlagt lärande) när jag gick frisörutbildningen.

Vill du avslöja dina framtidsplaner?

Mina framtidsplaner just nu är att bli klar med mina traineetimmar för att få göra gesällprovet. Efter det får jag se vad som händer jag vill iallafall vara kvar på min arbetsplats men jag skulle vilja fördjupa mig i något inom yrket senare, kanske bli färgtekniker eller något liknande.

Så vem vet det kanske är jag som kommer och utbildar lärare och elever någon gång i framtiden😉

Vad tycker du är det viktigaste man ska tänka på i sitt gymnasieval?

Det är viktigt att ha kul i sin skolgång och inte tänka på vad man blir mest utbildad i. För de flesta yrkesutbildningar idag är högskoleförberedande så att man ska kunna utbilda sig vidare fast man väljer att gå ett praktiskt program.

Har man kul i skolan så får man bättre betyg med på köpet då eftersom man har den lilla pausen i det praktiska som man tycker är kul. Man sitter inte bara och läser och skriver hela dagarna!

Så jag tycker man ska välja utbildning utifrån det man tycker är roligt för att man måste inte jobba med det man utbildar sig till det är bara en bonus!

Tack Louise och lycka till i framtiden!