Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Lär känna Frida som är en av våra hästlärare.

27 april 2020

Här får du veta mer om om vår hästlärare Frida. Längre ner i nyheten så finns en film också där Frida berättar hur en profildag ser ut. In och kolla vettja!

Lär känna Frida som är en av våra hästlärare.

Berätta kort om dig själv

Jag heter Frida Karlsson och har jobbat på Realgymnasiet i Gävle sedan 2010. Jag är 37 år och bor i Valbo med min familj, man och två barn. Jag har tre hästar varav en ska ha föl i juni. Är utbildad på Strömsholm Svensk Ridlärare Level II och nu läser jag parallellt med mitt jobb till Yrkeslärare på högskolan. Tycker unghästar och hoppning är väldigt kul. Har tävlat mycket i hoppning under åren men har svårt att få ihop tiden till så många tävlingar i nuläget.

Varför ska man välja hästutbildningen på Realgymnasiet?

Har du ett brinnande intresse för hästar, vill ha tre roliga och lärorika år på gymnasiet så är hästutbildningen något för dig. Du ges möjlighet att kombinera skolan med ditt intresse och får en bred grund att stå på. Vi har ett bra samarbete med branschen där du kan knyta kontakter för framtiden. Dessutom har vi fantastiska APL-platser både lokalt och internationellt.

Vad är det roligaste med att vara profillärare?

Att möta ungdomar som delar intresse med mig och se dessa ungdomar växa och utvecklas är helt fantastiskt. Det är så roligt att vägleda och följa varje elevs resa från dag ett till student. Varje profildag är rolig och unik. Att dessutom få ha stallet, ridhuset eller ridbanan som en del av mitt klassrum och att ha hästarna som arbetskamrater gör mitt hjärta varmt och lyckligt varje dag.

I filmen nedan berättar Frida hur en profildag kan se ut och vad man gör på hästutbildningen.

Har du frågor om hästutbildningen?