Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Fanny prisades vid Novemberfestivalen.

26 november 2019

Skolprojektet tog hem två priser i SM i ung svensk kortfilm.

Fanny prisades vid Novemberfestivalen.

Novemberfestivalen, som också kallas SM i ung svensk kortfilm, avgjordes i Trollhättan i helgen. Festivalen samlar hela Sveriges bästa filmer av filmskapare mellan 16 och 26 år.

Fanny Åhrlin som läser andra året på estet/media tog hem två priser. Hon fick priset för bästa ljud med sin animerade film Tiny Steps som hon har haft som skolprojekt. Filmen blev också utvald att visas på Göteborgs filmfestival i slutet på januari.

Så här löd motiveringarna av juryn:

Bästa ljud: Tiny Steps av Fanny Åhrlin

"Denna pärla använder ljudet på ett skickligt och kreativt sätt och släpper in oss i sitt eget magiska universum. Den komplexa och lekfulla ljudbilden guidar oss genom både ljus och mörker."

Göteborgs filmfestival visningspris: Tiny Steps av Fanny Åhrlin

"Med expressiv färgskala och egenartad ljudbild skapar filmen sin egen suggestiva värld. Filmen visar prov på ett anime-influerat bildberättande som är väl värt att premiera."