Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Skolflytt till ”Spinneriet” sommaren 2024

19 september 2023

Till nästa läsårs början gör vi en betydande förändring i vår historia. Från sommaren 2024 flyttar vi till de historiska lokalerna ”Spinneriet”. En fastighet med anor från 1898. En milstolpe i skolans utveckling och förbinder den med Borås rika textiltradition. Flytten möjliggör till förbättrade lärmiljöer inklusive en nyrenoverad djur- och hundavdelning som därmed blir tillgänglig, inhouse.

Skolflytt till ”Spinneriet” sommaren 2024

Skolan kommer att ligga centralt belägen nära Södra torget, med bara ett par minuters gångavstånd till Resecentrum. Ytan på lokalerna är 1360 kvm och består framför allt av en helt ny djur- och hundavdelning i samma byggnad.

- Vi ser fram emot att skolan blir ännu bättre, med större djurrum och egen avdelning för Hund-profilen. Det ska också bli skönt att komma närmare centrum och få ha alla lokaler samlade i ett hus, berättar två elever i årskurs 2 på Realgymnasiet.

Spinneriet lyser med sina historiska vingslag, såväl inomhus som utomhus från tiden av Borås som textilstad, i området Druvefors. Lokalerna består av ljusa utrymmen med högt i tak och stora fönster med dess bevarade industricharm. ”En plats för drömmar” står det att läsa på Fastighetsägaren Hökerums hemsida. Något som passar väl in på Realgymnasiets elever när de välkomnas till läsåret 2024/2025.

-Det känns fantastiskt att få vara med och föra Realgymnasiet in i nästa utvecklingsfas. Med moderna och fräscha djuranläggningar, en hundavdelning med bland annat yta för trim & spa och alltigenom nya undervisningslokaler, så skapar vi de bästa möjliga lärmiljöerna för våra elever att bli redo för arbetslivet, säger Johanna Hane, Rektor på skolan.

-Vi är glada över det nya hyreskontraktet med Lärande i Sverige (Realgymnasiet). Dialogen har varit positiv från start och det känns som att vi hittat en väldigt bra lokallösning utifrån skolans nuvarande och framtida behov. Det känns roligt att kunna bidra till elevernas unika skollokaler i en historisk miljö. Vi vill redan nu hälsa Realgymnasiet och eleverna varmt välkomna till Spinneriet, säger Viktor Ståhl, VD Hökerum Fastigheter.

Fredrik Hjelm, Stadsantikvarie och bitr. Stadsarkitekt, Borås Stad berättar:
- Spinneriet blev en del i det Åkerlundska industri-imperiet. Byggnaden ritades av den internationellt välkända arkitektbyrån Sidney Stott med säte i Oldham, (Manchester), England som drevs av Sir Philip Sidney Stott som anses som en av världens mest betydelsefulla arkitekter när det handlar om textilfabriker, speciellt bomullsspinnerier, likt Åkerlunds i Borås. Spinneriet lär även ha en ”systerbyggnad” uppförd efter samma ritningar i Indien, lägger han till.

Vi bjuder in till vårt första Öppet hus 16 november 2023. Här finns möjlighet för intresserade elever och vårdnadshavare att ta del av den nuvarande skolan och utbildningarna som erbjuds samt att få mer information om de nya lokalerna.