Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Realgymnasiets hundelever till räddning!

24 mars 2022

Under specialdagar får eleverna fördjupa sig i ett specifikt område kopplat till sin programfördjupning. Hundeleverna fick då prova på räddningsarbete vilket blev en försmak av vad det kan innebära att jobba i ett räddningshundteam. Hundlärare Malin berättar mer nedan.

Realgymnasiets hundelever till räddning!

Räddningshunden är en nationell resurs som kan bistå räddningstjänstens arbete i att finna försvunna människor vid exempelvis husras, jordskred, tåg eller flygolyckor. Under specialdagarna fick eleverna som läser Hund prova på grunderna i hur man kan jobba för att bygga upp hundens motivation och tålighet för att röra sig i mörka gångar, jobbiga underlag, trots yttre störningar. Sista dagen fick alla prova på att göra ett lämplighetstest, som är första steget innan man kan starta den 18 månader långa utbildning mot färdigt räddningshundteam. Utmanande och utvecklande för både hund och människa.

Malin Svensson Yrkeslärare Hund