Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Ser du dig själv jobba med ledarskap och kanske i ett uniformsyrke i framtiden?

13 januari 2022

Vad kul, då har vi definitivt något för dig! Johan Pallin är programansvarig för Naturturism på Realgymnasiet. Här berättar han mer om de spännande möjligheter som finns efter studenten.

Ser du dig själv jobba med ledarskap och kanske i ett uniformsyrke i framtiden?

Vad är Naturturism för utbildning?
Den är en utbildning för dig som gillar naturen och att jobba med människor. Du får både en bred kunskap om den växande branschen inom naturturism men som också leder till spetskunskaper som gör dig attraktiv att anställa direkt efter avslutade studier. Allt via samarbeten med branschen samt de värdefulla diplomeringar som branschen efterfrågar.

På vilket sätt får man lära sig ledarskap på Naturturism?
Ledarskap tränar man under samtliga tre år genom att öva kommunikation, vara i ledarsituationer och i praktiska moment för att få förståelse vad det innebär att guida eller leda aktiviteter inom naturturism. Man startar med små kortare moment i år 1 och med ökad kunskap och trygghet är målet att kunna leda och organisera längre eller större projekt i år 3.

Hur ser mina möjligheter ut efter examen?
Då har du möjlighet att bland annat vara Certifierad Naturguide, ha grundläggande eller särskild högskolebehörighet samt en rad andra för branschen attraktiva diplomeringar, till exempel NOLS wilderness first aid.

En annan möjlighet är jobb hos STS Alpresor direkt efter studenten. Företaget är en samarbetspartner i utbildningen. Vill man istället söka sig till vidare studier så är utbildningen en perfekt grund till uniformsyrken som militär eller polis. Många elever som gått vidare den banan har varit tacksamma för den ledarskapsträning de fått via oss på Realgymnasiet.