Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Vad innebär det att läsa Naturbruksprogrammet?

30 september 2021

Realgymnasiet är kanske främst känt för sina programfördjupningar, där vi i Borås har Sällskapsdjur & Djursjukvård, Djurpark, Hund, Ridning och Naturturism. Men vad som är bra att känna till är att dessa ligger under Naturbruksprogrammet, som är ett yrkesprogram.

Vad innebär det att läsa Naturbruksprogrammet?

Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom naturbrukssektorn med antingen djurvård, hästhållning eller naturturism. Samtidigt finns alltid möjligheten att få grundläggande högskolebehörighet om man vill läsa vidare på högskola inom sin programfördjupning eller om man kommit på något helt annat man vill plugga till.

Programfördjupningen Sällskapsdjur & Djursjukvård handlar först och främst om att eleverna ska utbildas i att sköta, vårda och hantera sällskapsdjur - men även yrkesmässigt bemöta djurägare. Samtidigt läser eleverna som sagt Naturbruksprogrammet och när det kommer till just så djurvård inom naturbrukssektorn inbegriper det ett stort spann av tänkbara sammanhang, så förra veckan fick eleverna i Sällskapsdjur & Djursjukvård åk2 inom kursen "djuren i naturbruket" besöka Holmrydsmejeri. Ett lokalt mejeri i Bredared, där de fick se hur verksamheten fungerar och även själva testa på vissa moment.