Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Två snart färdigbakade studenters tankar om gymnasietiden

2 juni 2021

För Elvira och Oliva återstår nu mindre än 2 veckor av gymnasiet och under en mentorstid för en tid sedan gavs eleverna i årskurs 3 tid åt att blicka tillbaka på och reflektera över gymnasietiden och känslorna kring att snart vara färdig. Med Elviras och Olivias medgivande får vi här en inblick i dessa två snart färdigbakade studenters tankar:

Två snart färdigbakade studenters tankar om gymnasietiden

”Dessa tre år på Realgymnasiet har varit helt fantastiska. Helt ärligt kan det nog vara de bästa tre åren i mitt liv (minus corona och distansundervisningen såklart). Jag har träffat min allra bästa vän som jag aldrig kommer släppa taget om, vare sig hon vill det eller inte. Jag har utvecklats massor som person. Från att vara en rädd liten lort till en självsäker tjej som inte är rädd för att stå upp för det som hon tycker är rätt. Jag har också fått utvecklas inom mitt intresse samtidigt som jag fått massor av användbar kunskap. Min praktikplats har jag varit på under alla tre år och där har jag fått ytterligare vänner för livet. Mina handledare hjälper oss och vi hjälper dom även utanför APLen.

Jag fasar för att behöva bli vuxen och att behöva ta egna beslut, ta mer ansvar och kasta mig ut i livet. Men utan dessa tre år på Real så hade nog livet sett helt annorlunda ut. Jag hade fortfarande varit en osäker, rädd och ängslig person som trott att hon inte var värd att vara glad och att det är okej att inte vara som alla andra.

Realgymnasiet är en bra plats för dom som behöver tid att hitta sig själva, att hitta glädjen igen, att reda ut sina egentliga åsikter och att helt enkelt få vara den man är utan att dömas”

”Dessa år, oavsett pandemin, har varit dem roligaste åren hittills i mitt skolliv. Jag har fått göra det jag älskar, träffat en underbar människa som jag hoppas kommer finnas under en lång tid framöver i mitt liv. Jag har utvecklats enormt mycket som person från att vara en blyg, medel-elev till att våga prata, vara elevambassadör och ha väldigt bra betyg (om man får säga så haha). Nej men detta har varit väldigt roliga år och är enormt ledsen att det snart är slut.”