Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Elevporträtt med Alva

15 april 2021

Alva Knutsson gick Natur & Äventyr och tog studenten 2018. Hon menar utbildningen lagt en bred grund som öppnar många dörrar, vilket jag kunnat dra stor nytta av i vad hon gjort efter gymnasiet och tänker kring framtiden.

Elevporträtt med Alva

Hur upplevde du tiden på Realgymnasiet?

Det var tre fantastiska år av mitt liv. Dels för att jag från början visste att jag inte ville sitta still i en skolbänk och bara jobba teoretiskt men även för gemenskapen, både på skolan i sig men inte minst i äventyrsgruppen, både elever och profillärarna. Alla fick liksom en personlig relationen till varandra. Realgymnasiet som skola är väldigt familjär och välkomnande. Sen minns jag med värme tillbaka på att vi fick vara ute så mycket och prova på olika saker. Det som hade med skogsbruk att göra gillade jag allra mest.

Vad har du gjort sedan studenten?

Jag började med att göra militär grundutbildning. Sen ville jag jobba civilt, och fick då jobb på en gård där jag hade APL under Realtiden. Det är ett familjeföretag med skogsbruk och köttgård. Motorsågskörkortet som jag fick på Realgymnasiet kom väl till användning där! Numer har jag sedan ett år tillbaka återvänt till det militära och jobbar som soldat på Gotland. Det som gör att jag trivs bra är gemenskapen blir som en familj, man gör mycket tuffa grejer tillsammans där det krävs att kunna samarbeta under prövande situationer.

Vad har du för planer för framtiden?

I framtiden vill jag skaffa en gård med djur och skog till. Har även funderat på något med guide. Jag fick ju en reseledarutbildning med skolan (STF) och det vore roligt att säsongsarbeta ett halvår.

Vad tar du med dig från din gymnasietid?

Det är inte bara att gå runt och ha kul på skoltid, även om vi såklart hade väldigt roligt. Realgymnasiet har gett mer än många teoretiska utbildningar. Vi har fått olika certifikat och förarbevis, men skolan tog mig också på en personlig utveckling. Jag var till en början blyg men utvecklades mycket på det planet och började med tiden våga leda och ta för mig. Jag upplever att man kan bli så fruktansvärt mycket genom Natur & Äventyrsutbildningen. Det lägger en bred grund som öppnar många dörrar, vilket jag kunnat dra stor nytta av i vad jag gjort och hur jag tänker kring framtiden.