Sara Sabel , Sällskapsdjur & Djursjukvård

Sara berättar om sitt jobb som djurvårdare

Sara Sabel pluggade Djurvård på Realgymnasiet i Nyköping under 2011-2014. Direkt efter skolan började Sara jobba och sedan i februari 2016 jobbar hon på Evidensia som djurvårdare och älskar sitt arbete.

Sara berättar om sitt jobb som djurvårdare

Vad har hänt sedan du tog examen?
Jag och min sambo Erik flyttade till Nävekvarn och jag började jobba inom hemtjänsten i slutet på 3:an. Stortrivdes där och fortsatte sedan i drygt 2 år. Flyttade sedan in till Nyköping i januari 2016 och i februari såg jag att Evidensia sökte en legitimerad djursjukskötare/djurvårdare med D9*. Jag ringde dit direkt och talade om att jag var superintresserad! Fick komma på intervju bara några dagar senare. Höll alla tummar och tår och hoppades på att jag skulle få jobbet. Konkurrensen var hög och jag tvivlade lite men någon vecka senare ringde chefen och sa ” vi vill ha dig här och vi tror att du kommer passa in här perfekt” är du fortfarande intresserad”? Glädjen var obeskrivlig, JA! Klart jag var! Och sen dess är jag på Evidensia i Nyköping. Våra hundar Atlas och Kiara hänger gladeligen med mig till jobbet vilket känns skönt på alla sätt och vis.

Vad gör du som djurvårdare på utökad nivå?
När du utbildar dig till djurvårdare på utökad nivå innebär det att du skaffar dig en kompetens som ligger mellan djurvårdare och legitimerad djursjukskötare. Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande. Som djurvårdare (sköterska) går man med sin veterinär och är hans/hennes assistent. Jag tar emot mina patienter och hjälper min veterinär med det hon vill att jag ska göra. Allt från att ta blodprover, ge injektioner, klippa klor och enklare sårvård är bara en liten del av det jag gör. Det är svårt att förklara allt jag gör, det är så mycket. Säljer olika produkter och foder och hjälper djur och ägare med det de önskar. En dag på jobbet innebär lycka, glädje men även sorg ibland. Så mycket olika sinnesstämningar och det är viktigt att man kan möta alla på ett bra sätt.

Jag vet att du egentligen ville gå hund, hur känns det nu?
Idag är jag glad att jag läste djurvårdutbildningen. Jag har en mycket bredare bas att stå på vilket jag tror lättare ger jobb. Dessutom kunde jag läsa en del hundkurser ändå och hundar är en stor del av mitt jobb i alla fall. Sedan har jag två hundar och en katt själv så jag får min tillfredställelse där också.

Har du några tips till de som vill söka Djurvård?
Jag är väldigt glad för min utbildning på Realgymnasiet. Jag tycker alla som vill gå eller går Djurvård ska passa på och ta D9 för den är gratis i skolan och ger så många fler möjligheter att få jobb som djurvårdare. Jag hade inte fått jobbet om jag inte hade haft den.

Vi önskar Sara lycka till i framtiden och konstaterar att vi säkert kommer att höras eller ses igen.

*D9 är ett intyg på att du genomfört och klarat en grundkurs i läkemedelshantering.