Karolin Rasmusson , Hår- & Makeupstylist

Makeupexpert för The Body Shop Sverige

Under den pågående introveckan på Stylist bjöd vi för andra året in Karolin Rasmusson att föreläsa om hur hon tagit sig från elev på Stylist på Realgymnasiet till Makeupexpert för The Body Shop Sverige.

Makeupexpert för The Body Shop Sverige

Karolin berättar att hennes jobb som Makeupexpert för The Body Shop Sverige innebär att hon är med på The Body Shops pressreleaser och lanseringar. Hon provar ny makeup inför lanseringar och är med som representant på olika event som The Body Shop håller i samtidigt som hon utbildar personalen och inspirerar inom företaget. Vid sidan av sitt jobb som Makeupexpert jobbar Karolin som frilansande makeupartist och driver sitt egna företag.

Vi frågade Karolin på vilket sätt hon känner att stylistutbildningen på Realgymnasiet hjälpt henne att komma dit hon är idag och då utbrister hon ”allt” med ett stort leende.
– Det är detta jag utbildade mig till på Realgymnasiet. Jag blev färdig makeupartist, säger Karolin.
Hon säger också att hon via skolan och sin APL kom i kontakt med The Body Shop.
– Jag började med att städa hyllorna i butiken! berättar Karolin.

Genom utbildningen fick hon kunskaper om hur styling fungerar på ett logiskt plan. Karolin berättar att hon känner sig trygg med makeup eftersom att hon lärt sig att anpassa makeupen för att ta fram det vackraste hos alla. Hon berättar också att hon vet på vilket sätt makeupen hon lägger kommer påverka utseendet på den hon sminkar.
– Det är inte alla makeupartister som vet vad de gör och varför det blir bra, konstaterar hon, men det har jag lärt mig och därför blir det bra varje gång!

Karolin ger tre tips till alla elever som vill lyckas som stylister:

1. Ta vara på stylistutbildningen och allt som man får ta del av. Genom att gå tre år på stylist har man ämnet med sig hela tiden och får öva varje vecka.
  2. Ta APL på allvar, den kan leda till jobb eller bra kontakter för framtiden.
  3. Jobba för att klara diplomeringarna, de hjälper mycket när man ska söka sig vidare inom yrket.

Som sista fråga bad vi Karolin att tänka tillbaka på sin tid på Stylist på Realgymnasiet.
– Lyckan när jag fick beskedet om att jag klarat makeupdiplomeringen! säger hon med ett stort leende och går för att fortsätta inspirera våra elever på föreläsningen.

Snabba fakta:

• Vem: Karolin Rasmusson, tog studenten 2013