Jemina , Naturturism

Jemina fick jobb som reseledare

Jemina tog studenten i våras och nu har hon precis kommit hem efter att ha arbetat som reseledare i Österrike. Hon blev rekommenderad efter att ha deltagit på STS Reseledarutbildning i årskurs 3 på Natur & Äventyr.

Jemina fick jobb som reseledare

På Natur & Äventyr lär du dig leda genom äventyr och naturupplevelser. Att arbeta med äventyrsturism innebär att du möter, leder och instruerar människor i olika äventyrssporter och guidar i grupper, i skiftande miljöer och varierande förutsättningar.

Vi har träffat Jemina som tog studenten i våras. Hon läste Natur och äventyr och fick genom STS Reseledarutbildning hon läste i åk 3 jobb som just reseledare i Österrike. Kursen innebär att eleverna åker ner till Österrike och under en vecka genomgår STS egna Reseledarutbildning. Efter utbildningen kan eleverna få rekommendationer. Precis det hände Jemina som nu har varit och jobbat som guide i Österrike.

Hej Jemina! Vad roligt att du är tillbaka. Hur har din tid i Österrike varit?

Den har varit helt fantastisk! Jag har lärt mig så mycket! Det har varit mycket jobb men jag längtar redan tillbaka!

Vad fick du göra som reseledare?

Jag fick göra alla delar som ingår i reseledarjobbet. Allt ifrån att hämta gäster med transfer till att leda guidade vandringar i bergen. Vi fick varje vecka hålla ett välkomstmöte för ca 70 personer. Första gången kändes det jättenervös men sen gick det hur bra som helst!

Varje vecka har varit väldigt olika. Dels beroende på vädret men också vilka deltagare det var de olika veckorna. Gruppdynamiken ändras hela tiden när det blir nya deltagare. Det gjorde att jobbet alltid var utmanande och spännande.

Vad var svårast?

Det var mycket frågor. Vissa kunde jag svara på direkt men ibland fick jag be om att återkomma med svaret. När jag återkom blev gästerna verkligen tacksamma för att jag hade tagit mig tid att ta reda på svaret. Det kunde vara frågor så som ”Vad heter den här blomman” till ”Hur högt är det där berget”. Tack vare alla frågor lärde jag mig ännu mer.

Vad lärde du dig under din tid i Österrike?

Jag känner mig som en helt ny människa nu när jag kommit hem! Jag har ställts inför många nya situationer och fått mycket ny kunskap. Jag vågar mycket mer nu. Bara det att prata inför 70 personer hade jag inte trott att jag skulle klara så bra innan jag åkte.

Har du fått några nya insikter?

Jag har kommit fram till att jag verkligen älskar att haika! Jag älskar människor och jag gillar att alla människor är olika. Jag har lärt mig hantera olika typer av människor och möta deras behov. Något jag kommer ha med mig resten av livet.

Vad ska du göra nu

Jag har bestämt mig att jag ska jobba inom service, jag vill verkligen jobba med människor. Det är det jag brinner för. Jag har fått jobb som guide på Biotopia här i Uppsala och ska troligtvis åka tillbaka till Österrike i vår igen.

Varför tycker du man ska läsa Natur & Äventyr på gymnasiet?

Gillar du ledarskap och friluftsliv är Natur & Äventyr verkligen en utbildning för dig! Att gå Natur & Äventyr på Realgymnasiet är verkligen det bästa jag gjort! Man får så mycket erfarenhet, man tänker och reflekterar. Reflektion + erfarenhet =ny kunskap!

Något som jag tyckte var fantastiskt bra under utbildning och som jag redan har haft nytta av i mitt jobb som reseledare var att man lär sig få feedback. Det är svårt att både ge och få feedback. Under utbildningen tränas man i det hela tiden och det har verkligen hjälpt mig jättemycket!