Evelina Ohlsson , Naturturism

Evelina säsongsjobbar för att göra det som är kul!

Evelina Ohlsson tog studenten från Natur & Äventyrsutbildningen i juni 2017. Sen dess har hon arbetat på lite olika ställen beroende på säsong.

Evelina säsongsjobbar för att göra det som är kul!

Säsongsarbete är ett bra sätt att få jobba med de saker man tycker är roligt och som delvis också är ens egna intressen. Här får Evelina själv berätta om sina månader efter studenten.

Dagen efter studenten flyttade jag ner till Skövde för att jobba som badvärd på Skara Sommarland. På bilden ser ni gänget som arbetade på sommarland.

Jag jobbade där till slutet av augusti och flyttade sedan hem igen till Nyköping för att jobba på en restaurang som servitris ett tag. När vintersäsongen började så flyttade jag till Sälen för att jobba som skidlärare.

På Skara sommarland jobbade jag som badvärd ca 4-5 dagar i veckan. Jag började 8:00, 09:30 eller 11:30 och slutade runt 17:00-20:00 på kvällen. Vi snurrade runt på ett schema mellan attraktionerna och poolerna och stod på varje position ca 45 minuter. Vissa dagar var det mycket folk och vissa dagar lite mindre. Ingen dag var sig lik, ena dagen pratade jag med massa människor från olika länder och andra dagen räddade jag livet på någon som inte kunde simma. Ett roligt jobb med väldigt mycket ansvar!

Idag jobbar jag som skidlärare i Lindvallen och vi börjar våra lektioner 09:00 och har ca 4 grupper 5 dagar i veckan. Vi kan ha allt från 3 åringar till vuxna, antingen grupplektioner eller privat. Otroligt roligt yrke där alla dagar ser olika ut. Det är superviktigt att ha tålamod och kunna anpassa sitt ledarskap till grupperna för alla är olika och jag har blivit bättre på att leda och prata inför människor. Jag har även blivit duktig på att analysera personen och t.ex. personens skidåkning, vilket jag verkligen har nytta av.

Jag hade APL i Lindvallen så när jag sökte jobbet där så kände dom igen mig och eftersom jag gjorde en bra APL så hjälpte de mig att få jobb. Min utbildning hjälpte mig lite inom skidläraryrket, vi åkte inte jättemycket skidor under gymnasiet men vi läste en hel del om ledarskap och kommunikation och det har hjälpt mig. Under Halloween jobbar jag också som spöke på Boda Borg och även där hade jag APL. Den erfarenheten jag fick från tiden på Realgymnasiet har hjälp mig mycket.

Till er som går på gymnasiet eller ska söka dit vill jag bara säga. Våga göra det ni vill och ha kul! Ta alla chanser ni får att få åka iväg och skapa kontakter för framtiden.

Tack Evelina för att du delat med dig av dina erfarenheter och stort lycka till i framtiden!

Evelina Ohlsson