Sanna Gustavsson , Sällskapsdjur & Djursjukvård

Från Realelev till Reallärare och djurvårdare på klinik

Idag jobbar alumnen Sanna Gustavsson som djurvårdare på Vettris samt som lärarvikarie på Realgymnasiet i Nyköping. Sanna pluggade Djurvård på Realgymnasiet 2010-2013. Hon började på djurvårdsutbildningen när den startade på Realgymnasiet i Eskilstuna – och det valet har hon inte ångrat.

Från Realelev till Reallärare och djurvårdare på klinik

Du pluggade Djurvård på Realgymnasiet. Vad har hänt sedan du tog examen för snart 3 år sedan?

– Tack vare APL i skolan knöt jag kontakter och kunde börja jobba direkt efter examen. Jag har sedan studenten varit anställd både på Distriktsveterinärerna i Flen och på Vettris i Nyköping, där jag fortfarande jobbar, samt på Settertorps hundpensionat. Sedan hösten 2015 jobbar jag extra på Realgymnasiet i Nyköping som djurvårdare och lärarvikarie.

Berätta mer om veterinärkliniken. Vad innebär ditt uppdrag där?

– På Vettris (som också är en nära samarbetspartner till Realgymnasiet) får jag jobba mycket med rådgivning till djurägare. Det gäller allt från foder till behandling och  omvårdnad av djuren. Jag får mycket frågor av kunder om hur t.ex. operationer och olika behandlingar går till. Det kräver ett nära samarbete med veterinärerna och därmed får jag en ganska bred kunskap om vad de gör. Hygienpraxis är också en stor del i mitt arbete.

Vad är det bästa med att jobba på veterinärkliniken?

– Det som tilltalar mig är kombinationen av djurvård och det sociala samspelet med kunder. Inte sällan får jag trösta och ta mig tid att prata med kunder, t.ex. då någon behöver avliva sitt djur. Det är viktigt att kunna hantera en sådan situation på ett professionellt och samtidigt empatiskt sätt. På Vettris har jag utvecklat mitt ansvarstagande jättemycket. Jag har fått vara med och utveckla verksamheten och jag har fått gå kurser där jag träffat många inom branschen. Jag känner att jag är på väg framåt hela tiden.

Vad fick du lära dig på Realgymnasiet som du har nytta av idag?

– APL, definitivt. Alltså det praktiska arbetet som var knutet till olika arbetsplatser. Jag tänker också på samarbete. Vi jobbade otroligt mycket i team och det var en förutsättning för att lyckas i skolarbetet. Jag utvecklades också mycket som individ, alltså den personliga resan var otrolig. Jag var så frustrerad emellanåt för det ställdes krav på vårt ansvarstagande och förmågan att driva vår egen lärprocess. Jag inser i efterhand att det var nyttigt och att lärarna hela tiden såg till målet: att förbereda oss för framtiden.

Hur såg dina drömmar ut då?

– Jag ville bli djursjukvårdare och plugga vidare på SLU. Jag har fortfarande den drömmen och vi får väl se om det blir verklighet.

Om du inte blir legitimerad djursjukvårdare, vad händer då?

– Jag kan även tänka mig läraryrket, som jag provat lite. Det skulle kunna vara som djurlärare eller varför inte trafiklärare – jag älskar nämligen att köra bil. Det finns så mycket roligt att ta sig för, jag är inte orolig för framtiden!