Christian Hartman , Naturturism

Våga testa dig fram och sätt upp mål för dig själv

Christian Hartman gick mellan 2012 – 2015 Natur & Äventyr på Realgymnasiet i Göteborg och vi tog chansen att göra en intervju med honom angående hans tid efter Realgymnasiet och vad han har för planer i framtiden.

-En kort tid efter studenten, samma sommar, började jag jobba för STS Alpresor i Bad Gastein, Österrike, som reseledare. Efter min första sommar gjorde jag ytterligare ett antal säsonger i alperna. Först en vinter i Cortina i Italien som platschef för STS, därefter en sommar till i Bad Gastein som vandringsguide och en kortare tid som ansvarig för vandringsdelen. Sedan en vintersäsong som platschef för två orter St. Anton & Lech-Zürs i Österrike, samtidigt som jag även var flygplatsansvarig för Innsbruck regionen. Efter detta gjorde jag ytterligare en sommarsäsong i Bad Gastein, dock endast halva säsongen.

-Anledningen till att det bara blev en halv säsong är för att jag samma sommar ansökte till min militärtjänst och gick min militära grundutbildning i Karlsborg på K3, livregementets husarer. Efter utbildningen examinerades jag som jägarsoldat, jag jobbar nu även deltid i försvaret på luftburna jägarbataljonen. Sommaren 2018, efter att jag var klar med min grundutbildning, åkte jag till Italien, Cervinia, och jobbade för STS som vandringsguide.

Nu är han alltså tillbaka i Alperna för att guida och lära sig mer om hur det är att jobba som guide.

-Jag jobbar som sagt för tillfället deltid i försvaret och vintersäsongen 2018-19 ska jag spendera i Cervinia, Italien. Jobbet jag har i Cervinia är för ett chalet, La Cresta. Här jobbar jag mest för att kunna åka skidor, isklättra och alpinism i allmänhet. Jag har som plan att gå ett antal kurser under vintern samt spendera mycket tid med skidinstruktörer och bergsguider jag lärt känna för att lära av dem. Jobbet i sig är som chaufför och allt till allo då detta är ett lyxhotell med mycket focus på service mot gästerna. Målet med vintern är att utvecklas och bli bättre på tidigare nämnda områden av eget intresse och för mina framtida planer.

Alla dessa äventyr har Christian hunnit med under ganska kort tid efter att han tog studenten. Men vad fick du med dig från Realgymnasiet som du har användning av nu?

-Jag fick lära mig hur jag som guide hanterar och jobbar med grupper och även ett förstående i hur grupper fungerar. Detta har vart en tydlig hjälp i jobbet som både reseledare och vandringsguide. Samtidigt så har sjukvårdsutbildningarna också vart väldigt bra förberedande för yrket då situationer uppstår där jag haft hjälp av det jag tidigare lärt mig. Jag har också fått en bra grund och stå på och därifrån kunnat lära mig och utvecklas i min yrkesroll.

I framtiden har Christian planer på att utbilda sig vidare inom klättring och bergsguidning så att han kan fortsätta att jobba inom turistnäringen och göra det han älskar.

-Sommaren 2019 har jag inte planerat än, kommer jobba med något någonstans för att spara pengar. Målet 2020 är att söka in till Nordnorsk Klaetterskola och deras 6 månaders kurs inom klättring och alpinism i Lofoten, Norge. Det långsiktiga målet just nu är att ta mig in på bergsguideutbildningen, men vi får se vad som händer på vägen dit. Det är väldigt tuffa krav för att få söka in så kommer ta mig några år så kan hända att jag får andra planer på vägen dit.

-Det som driver mig är mina planer för framtiden, kollegor, vänner och den otroliga miljö jag får chansen att jobba i. Jag älskar också att få testa mina egna gränser, uppleva nya saker och ta mig till platser jag inte varit förut. Även att få dela med sig till personer och ta del av andras glädje när de uppnår och får uppleva saker. I slutändan så är det så att just nu mår jag själv väldigt bra av att få ägna mig åt just detta och det medför såklart ett engagemang.

Testa dig fram och våga misslyckas är Christians tips till den som har målet att göra något liknande som han har gjort.

-Detta är en väldigt bred bransch och det är viktigt att man hittar det man själv tycker om och vad som passar en själv. Våga testa dig fram och sätt upp mål som både är lätta att uppnå men även långsiktiga mål. Skaffa erfarenhet, testa och pröva dig framåt och ha en vilja att alltid lära dig mer. Omge dig med personer som hjälper dig att utvecklas och får dig att må bra. Våga misslyckas och ta utmaningar som en möjlighet att utvecklas och förbättras. Man kommer aldrig vara fullärd och det är viktigt att ta med sig för att i slutändan kunna bli sitt bästa jag. Detta är en bransch där det är viktigt att man är intresserad av det man jobbar med, och var inte rädd för att göra det på ditt sätt. Du sätter din egen prägel på dig som guide. Prata med andra och dela med dig av tankar och idéer och lär dig även av dem, det finns många fler än man tror som kan ge tips och råd för just hur du ska nå dina mål.

En kort tid efter studenten, samma sommar, började jag jobba för STS Alpresor i Bad Gastein, Österrike, som reseledare. Efter min första sommar gjorde jag ytterligare ett antal säsonger i alperna. Först en vinter i Cortina i Italien som platschef för STS, därefter en sommar till i Bad Gastein som vandringsguide och en kortare tid som ansvarig för vandringsdelen. Sedan en vintersäsong som platschef för två orter St. Anton & Lech-Zürs i Österrike.

Christian Hartman