Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Fantastiska möjligheter till APL i annat land!

16 april 2024

Realgymnasierna är tredje största yrkesutbildning att skicka elever på APL (arbetsplatsförlagt lärande) i Sverige. Vi har platser i Sydafrika, Tyskland och Irland.

Fantastiska möjligheter till APL i annat land!

För ett par veckor sen var några av våra elever i årskurs 2 nere på Irland och hade APL. I kursen "Djuren i Naturbruket" som de läser nu är det perfekt att åka dit då det finns många olika gårdar att vara på. Vi samarbetar med Equipeople som är en stor organisation som samordnar och ser till att våra elever har det bra på plats. Här kommer några ord från en av eleverna som kom hem till Påsk efter att ha varit 3 veckor på en lantgård.

"Det var superroligt att göra APL på Irland och jag saknar det varje dag🥰 Fick lära mig massor kring djur och sätt att arbeta med djur som jag inte kunde sedan tidigare. Mina uppdrag på gården var bland annat att sköta de dagliga rutinerna som att utfodra, rengöra utrymmen, flaskmata kalv, hjälpa till vid lamning och kalvning samt att vara en hjälpande hand vid medicinering. Dessutom fick jag testa att leva i en Irländsk värdfamilj och se hur deras kultur skiljer sig från min egen. Verkligen en upplevelse för livet!😍 "