Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Träffa vår nya lärare i naturturism Jens Sarlin!

11 maj 2023

Vi är jättetaggade och glada att kunna presentera vårt nyaste lärartillskott, nämligen natur- och friluftsguiden Jens Sarlin!

Träffa vår nya lärare i naturturism Jens Sarlin!

Jens Sarlin

Hej!

Jag heter Jens Sarlin, uppvuxen i Västerbotten och bor idag i Dala-Floda med sambo och hund.

Paddling och skidåkning är kanske mina favoritsysselsättningar på hemmaplan. Under årens lopp har jag förutom trivsamma kortare turer varit på höga berg med tunn luft och paddlat långa turer, den längsta pågick i två månader. Intresset för paddling var faktiskt en av anledningarna att vi hamnade i Dala-Floda för 11 år sedan. Jag startade företaget Next step nature för några år sedan som erbjuder friluftsaktiviteter hela året. Det finns mycket roligt att göra och se i Gagnef och Dalarna!

Jag utbildade mig till natur- och friluftsguide i Värmland 1992 och fick anställning som lärare i ytterligare 12 härliga år på skolan. På sommarloven valde jag ofta att jobba någon vecka som guide på olika företag för att det var kul och givande. Jag passade även på att fortbilda mig genom att gå kurser för personlig färdighet och för att utveckla utbildningen.

Efter stor längtan att bo till fjälls så flyttade vi till Sälen och efter ett par år vidare till Funäsdalen. Där arbetade jag i skidpatrullen med säkerhet och första hjälpen i skidbacken som huvudsyssla. Ett spännande och varierat arbete som gav mycket kunskap, även för arbete med naturturism.  Efter några år till fjälls landade vi i Dala-Floda och trivs väldigt bra vid Västerdalälven. De senaste åren har jag ägnat mycket tid till den lokala paddelklubben, cykel och vandringsleder och naturligtvis mitt kära företag.

Från och med i höst kommer jag att arbeta som lärare på Realgymnasiet och jag ska göra allt jag kan för att inspirera, skapa nyfikenhet, trygghet, och förmedla den kunskap jag har samlat på mig. Jag vill att eleverna ska lämna skolan med en vilja att fortsätta lära och leda sig själv och andra. Att vara naturguide är ett livsprojekt om man vill, det finns alltid mer att lära och förmedla.

Det känns rätt att komma tillbaka till ett naturbruksgymnasium. Det ska bli så spännande med en ny arbetsplats och nya människor att lära känna. Jag ser mest fram emot att utveckla kunskap och färdigheter tillsammans med eleverna. Lärarjobbet har ju bonusen att man lär sig så mycket själv hela tiden!

Jag känner mig hedrad och längtar till augusti, men först ska jag njuta av sommaren!

Vi ses!