Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Naturturism väckte intresset för läraryrket hos Alva

4 mars 2024

Alva Ekvall gick Naturturism hos oss på Realgymnasiet i Borås och tog studenten 2021. Genom utbildningen och inte minst sin APL på en förskola väcktes intresset för att lära och leda - något som gjorde att hon valde plugga vidare till grundskollärare.

Naturturism väckte intresset för läraryrket hos Alva

Hej Alva! Berätta vad du gjort efter studenten!

Jag hoppade på grundskollärarutbildningen direkt, så om 1 år är jag färdig lärare vilket känns helt sjukt. Är ändå nöjd med att jag valde att läsa vidare direkt när studievanan är färsk. Just i detta nu sitter jag med plugg i fysik som jag förhoppningsvis har lärt mig innan tentan om 2 veckor haha… Men av de kurserna vi läser så tycker jag att pedagogiken och didaktiken är roligast.

När och var föddes intresset för läraryrket?

Det var faktiskt i årskurs 1 på Real. Jag hade APL-plats på Hestra Midgård där jag verkligen kände att jag ”kom hem” i vad jag ville göra längre fram. Jag upplevde att jag kunde bidra och hade något att ge andra. Minns att jag tänkte ”wow, det här ju jättekul”, så det blev en väldigt fin väg in i yrkeslivet.

Hur ser du tillbaka på tiden på Realgymnasiet?

För mig var det en stor grej att börja gymnasiet. Jag flyttade ner från Härnösand då jag ville ha ett nytt sammanhang i en större stad, så jag kände ju ingen här. Men jag fick snabbt vänner och vi gjorde mycket kul i Naturturism som man kunde lära känna varandra genom. Har alltid haft ett intresse för naturen, att leda och guida, så det passade mig väldigt bra. Och veckorna på Real var liksom alltid intressanta på ett annat sätt än jämfört med högstadiet. Sen att jag fick med mig alla högskolebehörigheter gjorde att inga dörrar stängdes för framtiden liksom.