Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Ebba Sandberg - Ridning

10 augusti 2023

Ebba Sandberg tog studenten från Realgymnasiet i Norrköping 2018. Redan innan gymnasiet visste hon att hon ville gå unghästprogrammet på Flyinge vilket hon gjorde och går fortsättningsutbildningen idag!

Ebba Sandberg - Ridning

Ebba Sandberg

Berätta lite om din tid på Realgymnasiet

Min tid på Realgymnasiet var väldigt rolig. Under mina tre år där utvecklades jag väldigt mycket som ryttare samtidigt som jag fick högskolebehörighet. Det gav mig en väldigt bra grund för framtiden, oavsett vad jag hade bestämt mig för att göra.

Vad gjorde du efter din examen på Realgymnasiet?

Efter examen gick jag Flyinges ettåriga Unghästprogram och blev examinerad unghästutbildare.

Vad gör du nu?

Jag fortsätter med mina studier. Denna gång på Flyinges treåriga Beridarprogram och jag stortrivs!

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll eller i dina vidare studier?

Min utbildning på Realgymnasiet gav mig en bredd och kunskap som har underlättat mina fortsatta studier. Under min tid på Realgymnasiet insåg jag också att jag vill jobba med hästar resten av livet. Det är något som driver mig än idag.

Vad är du mest stolt över det du arbetar/har arbetat med på din nuvarande arbetsplats?

Jag är väldigt stolt över mitt driv och min vilja att utvecklas. Det gör även den gråaste dagen rolig och gör att man tar sig igenom tuffare perioder. Jag är också väldigt stolt över de kontakter jag har skapat genom mina studier tack vare praktik och liknande.

Hur ser en typisk dag på universitet/skolan ut nu?

Hur skoldagarna ser ut varierar väldigt mycket. Ingen dag är den andra lik, nedan följer ett exempel:

06.30 Morgonfodring, stalltjänst för den ena gruppen

08.00 Egen planerad ridning/ridlektioner

11.00 Fodring, stalltjänst för den andra gruppen

12.00 Lunch

12.30 Teori

14.00 Egen planerad ridning/ridlektioner

15.30 Fodring, stalltjänst för den andra gruppen

16.30 Eventuell ridning, annars slut för dagen

Varannan vecka har vi morgonstalltjänst och varannan vecka har vi lunch/EM. Hur sena dagarna blir och hur de är upplagda varierar väldigt mycket. Det beror framförallt på hur många hästar man har att rida. Vanligtvis rider jag mellan 3-5 om dagen.

Vad engagerar dig i ditt nuvarande studier? Vad tycker du är roligast/viktigast?

Jag älskar att se utveckling hos både mig själv och hästarna. Jag vill bli så bra som möjligt och jobbar varje dag för att nå dit. Jag tror att man kan ta med sig något bra från varje dag och varje ridpass. Jag tror att det är viktigt att tänka så för att fortsätta tycka att det är roligt och för att fortsätta den egna utvecklingen.

Vad har du för planer/mål i din karriär/framtiden?

När jag har avslutat mina studier hoppas jag att jag hamnar i ett stall där jag får möjligheten att fortsätta utvecklas. Mitt mål inom de närmsta tio åren är att ta mig upp till svårklass i hoppning och drömmålet är att rida ett stort mästerskap.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?

• Var intresserad! Våga ställ frågor om saker du undrar. Du får så mycket tillbaka om du visar intresse!

• Kom i tid! Det visar att du är driven och dessutom respekterar alla runtomkring dig.

• Ansträng dig och var engagerad

• Gör det lilla extra