Välkommen till Realgymnasiet i Trollhättan!

Vad kan du läsa i Trollhättan?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Alva praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden!

30 november 2020

På vår skola finns flera olika djurrum med bland annat fåglar, reptiler, smådjur och akvarium. Alva som går i årskurs två med inriktning djurvård är en av våra elever som praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden genom att ta hand om skolans djur under helger och lov.

Alva praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden!

Djuren i skolans djuravdelning behöver skötsel och tillsyn varje dag. Det är elever och lärare som sköter om djuren på veckodagarna men givetvis behöver djuren även sin dagliga skötsel på helger och lov. Ett antal elever i årskurs två på skolan med inriktning djurvård har därför fått möjlighet att bli anställda som djurvårdare dessa dagar. Alva är en av eleverna som visat framfötterna på lektionerna och är redo för att arbeta på egen hand.

Har du alltid gillat att ta hand om djur och haft siktet inställt på den här utbildningen?

Ja, jag har haft ett brinnande intresse för djur så länge jag kan minnas, det startade när jag var väldigt liten. Jag har alltid känt att djur är något som jag skulle vilja arbeta med i framtiden och därför kände jag att det här var rätt utbildning för mig när jag skulle göra mitt gymnasieval.

Känner du att du utvecklas under din studietid på Realgymnasiet?

Ja, oerhört mycket! Realgymnasiet erbjuder mig att lära mig så mycket jag kan och vill, vilket jag ser som en otrolig möjlighet.

Drömmen är att söka till veterinärutbildningen på SLU.

Alva Kleinert

Vad siktar du på att göra i framtiden, efter du tagit studenten?

Drömmen är att, efter gymnasiet, söka till veterinärutbildningen på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet). Jag skulle också kunna tänka mig att läsa till marinbiolog eftersom jag älskar det marina och hur allt hänger ihop. Jag vill kunna arbeta både praktiskt och teoretiskt eftersom jag tycker det är viktigt.

Vilka tips/råd skulle du vilja ge andra som är intresserade av att plugga Sällskapsdjur & Djursjukvård?

Jag skulle rekommendera dem att söka denna linje/utbildning om dem vill jobba med med djur och deras ägare i framtiden. Man får både de teoretiska och praktiska egenskaperna och kunskaperna. Eftersom Realgymnasiet garanterar och erbjuder en högskolebehörighet inom programmets 2500 poäng är det ett gyllene tillfälle för att sedan kunna studera vidare direkt efter gymnasiet om man så önskar.