Välkommen till Realgymnasiet i Skövde

Vad kan du läsa i Skövde?

Att läsa utbildningen Hund på Realgymnasiet

29 september 2022

Har du intresse för människans bästa vän? Då kan utbildningen Hund vara något för dig. Här har du möjlighet att bli djurvårdare nivå 2 med fördjupning i just hund.

Att läsa utbildningen Hund på Realgymnasiet

Den dagen vi har Hund på schemat, finns det möjlighet att ha med sig egen hund eller låna en hund för att utföra olika praktiska moment i utbildningen. En vanlig skoldag för våra elever kan innehålla allt från vanlig rastning av hundar, att praktiskt träna olika hundar, testa på olika hundsporter, baka hundgodis, göra studiebesök i olika hundbutiker, träna sig på att känna igen olika hundraser eller lyssna på intressanta föreläsningar om personer som arbetar med hund inom olika områden.

Malin Svensson YRKESLÄRARE I HUND

Utbildningens nära samarbete med branschen gör att du kan öka din yrkeserfarenhet och hitta de möjligheter som finns för att få jobba med hundar i framtiden.

Tänkbara yrken med hund är allt från hunddagis, kursverksamheter, hundfysioterapeut och hundförare inom polis och tull. Du kommer även få kunskap till att utbilda ledsagarhundar för t.ex. epilepsi och synnedsättning.

Du kommer även få möjlighet att gå Grundkurs i läkemedelshantering vilket gör att du blir Djurvårdare Nivå 2 och på så vis även kan jobba inom djursjukvården.

Är du intresserad av hundar så är detta definitivt rätt utbildning för dig. Jag uppskattar verkligen möjligheten att kunna ha med sig egen hund och få stärka bandet till den, men även att träna olika typer av hundar som skiljer sig åt i både ras, beteende och ålder. Blandningen av både teori och praktik är ett stort plus - det blir roligt att lära sig och att vi är ute på APL och studiebesök är väldigt spännande eftersom man hela tiden upptäcker nya yrken med hund man inte visste fanns.

Elever i årkurs 3

VILL DU VETA MER?

Vill du veta mer om Realgymnasiet och utbildningen Hund? Vi kommer skicka personliga inbjudningar till våra aktiviteter på SMS där vi bjuder in till infokvällar, prova på-dagar för våra utbildningar, Q&A, öppet hus, m.m.

Klicka på länken och fyll i formulären här nedan så återkommer vi till dig!

Här är länken