Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Una läser naturvetenskapliga kurser för särskild behörighet hos oss!

5 januari 2022

När valet stod mellan att söka ett naturbruksprogram eller ett naturvetenskapligt program blev Una glad över att inte behöva välja. Istället kunde hon kombinera sin kärlek till djuren och till de naturvetenskapliga kurserna här hos oss på Realgymnasiet i Örebro! Nu går hon sitt första år på utbildningen Sällskapsdjur & Djursjukvård och läser naturvetenskapliga kurser för särskild behörighet här hos oss.

Una läser naturvetenskapliga kurser för särskild behörighet hos oss!

Hej Una! Hur gick dina tankar när du skulle välja gymnasium?

För mig stod det mellan det naturvetenskapliga och naturbruk. Jag har alltid velat hålla på djur men samtidigt tycker jag om biologi och kemi och liknande ämnen. När jag fick veta att man kunde kombinera dessa två valde jag Realgymnasiet.

Hur fick du reda på att Realgymnasiet fanns?

Jag var på gymnasiemässan och just då visste jag inte så mycket om de olika gymnasieprogrammen, men jag såg många bilder och broschyrer så att jag kunde ta reda på mer information själv. Då kunde jag också åka på en Prova På-dag för att se hur lokaler ser ut och hur det är att vara elev på Realgymnasiet vilket var väldigt bra.

Una Sällskapsdjur & Djursjukvård, Åk 1

Nu är det ju många som inte har kunnat gå på gymnasiemässa eller Öppet Hus, vad kan de göra tycker du?

Ja, det är ju annorlunda i år, men det finns digitala Öppet Hus att kolla på och de flesta skolor har sociala medier som man kan följa och få information ifrån. Det finns väldigt mycket material digitalt. Jag tror även att det är bra att kontakta den skola som verkar intressant, personalen som jobbar blir nog glada om man hör av sig med frågor.

Slutligen, hur tycker du att man ska tänka kring gymnasievalet?

Välj inte utifrån vart kompisarna ska gå utan välj det du själv vill! Jag var den enda från min klass som valde Realgymnasiet så det var lite läskigt, men skolan är så trygg och gemenskapen är fantastisk så även om jag bara har gått här ett tag känns det som jag varit här länge.

Tusen tack Una för dina kloka ord!

Här kan du läsa mer om Realgymnasiets behörighetsspår: Högskolebehörighet