Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Skapa och utveckla framtidens teknik

10 augusti 2023

Teknikprogrammet är för dig som är nyfiken på att studera vidare efter gymnasiet inom teknik och IT. Här lär du dig grunderna inom informationsteknik (IT), såväl som matematik och fysik. Hos oss jobbar du även kreativt med digitalt skapande, med prototyper och design, hela vägen från idé till färdig produkt. Här får du kunskaper om spel- och webbutveckling, gränssnittsdesign och 3D, samtidigt som du får en riktigt bra grund för vidare studier på teknisk högskola eller universitet.

Skapa och utveckla framtidens teknik

Möjliga diplomeringar
-Microsoft
-Certifiering inom Autodesk
-Personlig utveckling & Externa relationer
-Photoshop
-Illustrator
-InDesign
-Dreamweaver
-Premier Pro
-After Effects
-Python
-Java
-Maya

Ditt första år handlar om att du ska lära känna teknikområdet och utveckla kunskaper inom det. Du lär dig att lösa problem som en ingenjör och får lära dig att jobba i projekt på ett proffsigt sätt! Mycket handlar om att du lär dig verktyg som du har nytta av i utbildningen och senare i arbetslivet. Exempel på program du lär dig är Adobe CC, Autodesk, Unity, CAD och andra program för 3D. Du jobbar också med Arduino och sensorer, robotar, VR och Augmented Reality och får prova på att programmera med din laptop.

Matematiken och fysiken lägger grunden för dina kommande år. Du och dina klasskamrater jobbar med olika uppdrag där ni själva uppfinner och tar fram nya spännande produkter. Under processen lär du dig hur det går till när en ny produkt utvecklas, från idé och hela vägen till slutprodukt. Möten med personer som jobbar i teknikbranschen är också en del av upptäckandet det första året. Dessa möten sker både genom studiebesök och genom att branschen besöker dig på skolan.

-Kreativitet

-Entreprenörskap

-Digitalt skapande

Under andra året består mycket av din utbildning av IT samt matematik och fysik, kunskaper som är en förutsättning för allt arbete inom teknikområdet. Du går vidare med dina kunskaper inom programmering skapa sådant som är användbart och roligt. Nu börjar du även använda verktygen du lärde dig i en djupare plan, och breddar därmed dina kunskaper.

Du utvecklar din förmåga att jobba i projekt med tydligt uppsatta mål, både enskilt och tillsammans med andra. Eftersom många av projekten är knutna till företag får du de egenskaper som krävs när du kommer ut i arbetslivet. Fler studiebesök och branschdagar på skolan ger dig en utökad kännedom om teknikbranschen.

-Programmering

-Webbutveckling

-Speldesign

Under ditt sista år färgas utbildningen av vilken programfördjupning du väljer. Du kan välja mellan två programfördjupningar. Antingen väljer att få en gedigen grund inom matematik, fysik och kemi och studera fler teoretiska ämnen eller så väljer du en mer praktisk programfördjupning. Då fortsätter du att utveckla dina kompetenser inom digitalt skapande och gränssnittsdesign och du får jobba mer med VR, Augmented Reality och annat som är hett, modernt och på gång i branschen inom det digitala skapandet och dess teknik.

I ditt gymnasiearbete fördjupar du dig ytterligare inom ett område som intresserar dig. Nu får du använda kunskaper och kompetenser som du utvecklar under tre år, i ett skarpt projekt kopplat till ett företag. Fler studiebesök och branschdagar på skolan ger dig en utökad kännedom om branschen och hjälper dig att skapa din egna målbild inför framtiden.

-Gränssnittsdesign

-Digitalt skapande