Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Bli en del av en bransch som skriker efter IT-kompetens

10 augusti 2023

IT är utbildningen för dig som vill lära dig mer om hur datorsystem fungerar och är nyfiken på en framtid inom en spännande bransch. IT ger dig specialkunskaper inom informationstekniska system och nätverkslösningar där du kan jobba direkt mot kunder inom IT-området. Hos oss får du de diplomeringar och certifikat, kunskaper och färdigheter som efterfrågas på marknaden. Du lär dig bland annat att bygga säkra nätverk, installera olika operativsystem samt bygga upp och driva servrar, men även programmering och webutveckling. Stora delar av utbildningens sista år sker på en APL-plats där du får testa dina kunskaper i verkligheten.

Bli en del av en bransch som skriker efter IT-kompetens

Möjliga diplomeringar
-Microsoftcertifieringar
-Diplomeringar/certifieringar enligt Cisco Networking Academy
-Personlig utveckling & Externa relationer
-Operativsystemets grunder
-Windows Server Administration Grunderna
-Grundläggande nätverk
-Säkerhetsgrunderna
-Cisco Certified Entry Networking Technician – CCENT
-Cisco Certified Network Associate – CCNA

Ditt första år på IT handlar om att arbeta med grundläggande områden inom datorteknik, till exempel datorns komponenter och operativsystem. Du lär dig om PC, mikrodatorer och andra typer av datorer. Du jobbar med Internet of Things (IoT) och läser webbutveckling. Du arbetar med datorn som främsta verktyg, både enskilt och i grupp.

Efter det första året har du grundläggande kunskaper inom datorteknik och en förståelse för att arbeta i grupp och har fått lära dig att jobba i projekt på ett proffsigt sätt! Möten med personer som jobbar i IT-branschen är också en del av upptäckandet det första året. Dessa möten sker både genom studiebesök och genom att branschen besöker dig på skolan.

Under ditt andra år utvecklar du dina kunskaper om datorer genom att arbeta med grunderna inom nätverk och servrar. Exempelvis lär du dig hur ett nätverk är uppbyggt. Du genomför certifiering mot Microsoft och Cisco på engelska. Att använda engelska i certifieringarna gör dig bättre rustad för en framtid inom IT-branschen eftersom engelska många gånger används som arbetsspråk. Att bli certifierad mot Microsoft och Cisco gör dig attraktiv då du ska söka jobb och då du ska gå ut på APL.

Utöver studierna inom nätverk lär du dig mer om felsökningar, reparation och säkerhet. Du gör egna prylar inom IoT och till smarta hem. Fler studiebesök och branschdagar på skolan ger dig en utökad kännedom om IT-branschen.

Inför år 2 har du möjlighet att som fördjupning läsa vår lärlingsutbildning till säkerhetstekniker, en utbildning vi bedriver i samarbete med företaget Great Security som dessutom erbjuder 6 månaders jobbgaranti. Läs mer om detta på utbildningens egen sida Great Security Säkerhetstekniker.

Sista året färgas mycket av vilken fördjupning du väljer: Tekniker eller Sälj & Support. Som tekniker fördjupar du dig inom servrar, nätverk och säkerhet där du har möjlighet att ta fler certifikat mot Cisco. Väljer du istället att läsa Sälj & Support kommer du att få goda kunskaper inom multimediasystem, personlig försäljning samt att ge support och service. Dessutom sker stora delar av din utbildning på en APL-plats där du får testa dina kunskaper i verkligheten och viktiga kontakter inför framtiden.

Tredje året gör du ett gymnasiearbete. Du kan välja att genomföra det som ett skarpt uppdrag kopplat till din APL-plats. Efter ditt tredje år är du om att börja jobba som exempel på IT-tekniker, IT-kunniga säljare eller inom IT-support. Du kan förstås även plugga vidare på högskola eller universitet. Fler studiebesök och branschdagar på skolan ger dig en utökad kännedom om IT-branschen och hjälper dig att skapa din egen målbild inför framtiden.

Inför år 3 väljer du om du vill fördjupa dig som Tekniker eller inom Sälj & Support.