Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Elever på Realgymnasiet i Norrköping har programmeringsvecka

10 augusti 2023

Denna vecka arrangerar Realgymnasiet i Norrköping en programmeringsvecka där eleverna kommer att lära sig mer om att programmera. "Det är en brist på programmerare och systemutvecklare i samhället i stort och programmeringskunskaper kan komma till nytta i snart vilket yrke som helst" säger Lars-Göran Svensson, lärare på Realgymnasiet i Norrköping.

Elever på Realgymnasiet i Norrköping har programmeringsvecka

Elever från Teknikprogrammet och El- och energiprogrammet får under programmeringsveckan prova på flera olika aktiviteter samt fördjupa sig i sådant de redan har kunskaper inom. Samtliga tre årskurser deltar.

- Under veckan får eleverna chansen att fördjupa sig inom programmering/IT utifrån något som är intresserad av. Många har en fastlåst bild av vad en programmerare gör. Med detta upp hoppas vi kunna visa på bredden inom området. Vi tror även att det kommer att vara kul att få träffa och samarbeta med lärare och elever från andra program och årskurser, fortsätter Lars-Göran.

Eleverna får välja en eller två aktiviteter under veckan utifrån ett ”smörgåsbord”. Eleverna kan till exempel delta i ”Game Jam” där man i grupper ska ta fram en idé till ett spel som man programmerar tillsammans. Detta pass ser i nuläget ut att bli populäraste bland eleverna. Det finns även möjlighet att prova på att programmera ett eget tillverkat flipperspel med sensorer och poängräkning, skapa modeller i VR (Virtual Reality) eller programmera egen musik.

- Vi hoppas att vi kan inspirera våra elever till en framtid inom IT-branschen och att vi får en rolig och berikande vecka tillsammans. Vi vill erbjuda variation i undervisningen och sätta eget val, fördjupning och ”på riktigt är viktigt” i centrum, avslutar Lars-Göran.