Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

10 anledningar att välja Sällskapsdjur!

21 november 2022

För många elever runt om på landets alla grundskolor börjar det snart bli dags att välja gymnasium. Vi har frågat våra elever på Sällskapsdjur varför de tycker man ska välja just deras utbildning. De gav oss dessa 10 anledningar:

10 anledningar att välja Sällskapsdjur!

#1 Man får umgås med djur

Med djurrum på skolan är man aldrig långt ifrån djuren! Dessutom får vi ut och arbeta med många olika sorters djur.

#2 Bred utbildning

Vi får lära oss om många olika sorters djur, från små sällskapsdjur till landsbruksdjur och djur på djurparker!

#3 15 veckor APL

Med APL får vi vara ute och uppleva verkligenheten! APL:en kan dessutom knytas till våra intressen och blir verkligen ett lärtillfälle.

#4 Man blir utbildad djurvårdare

Oavsett om man vill plugga vidare eller jobba direkt är det tryckt att gå ut gymnasiet med vetskapen om att man är utbildad djurvårdare och har ett yrke i grunden.

#5 Många certifikat – som D9!

Vi får många olika certifikat, bland annat D9 läkemedelshantering och förarbevis på terrängbil. Det är certifikat som arbetsplatserna efterfrågar.

#6 Arbetskläder

Vi får arbetskläder för alla praktiska moment så man slipper köpa det själv!

#7 Frukost på skolan varje torsdag

Varje torsdag bjuds vi elever på frukost på skolan vilket bidrar med att man känner sig uppskattad och trivs på skolan.

#8 Mycket blandning mellan teori och praktik

Praktik och teori avlöser varandra så att man får en bra variation. Det blir lättare att orka skolveckorna när man har både teori och praktiskt arbete.

#9 NV-spår – perfekt om man vill bli veterinär!

Man kan välja NV-spår och få naturvetenskaplig behörighet till högskolan. Detta gör att för de som vill veterinär efter gymnasiet så kan man få jobba med djur samtidigt som man blir behörig.

#10 APL-utomlands

Vi kan söka om att göra APL på bland annat Irland och Sydafrika, dessutom får vi alla vara i Danmark och arbeta praktiskt under introveckan i årskurs 1.