Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

10 anledningar att välja Naturturism!

21 oktober 2022

För många elever runt om på landets alla grundskolor börjar det snart bli dags att välja gymnasium. Vi har frågat våra elever på Naturturism varför de tycker man ska välja just deras utbildning. De gav oss dessa 10 anledningar:

10 anledningar att välja Naturturism!

#1 Mycket praktiskt. Ute mycket

Naturturism får en paus från vanligt plugg och att sitta i skolan på många av profilpassen där man istället är ute i naturen. Paddla kanot, dyka, vandra och höghöjdsbana är några av sakerna man gör på naturturism.

#2 Arbetar nära branschen

Vi har ett nära samarbete med olika naturturismföretag som gör att man får koll på vilka jobb som finns efter studenten och redan har en fot in i branschen.

#3 Mycket livserfarenhet. Växa som människa

Att vara ute i naturen kan ibland vara tufft, att sova ute när det regnar. Vandra fast det är kallt. Men man lär sig ta sig igenom det som grupp och tillsammans hjälper man varandra bli starkare som människor.

#4 Många olika certifikat

Med många olika utbildningar får du en bred grund för att börja jobba efter studenten då vi får de saker branschen efterfrågar. Några av de utbildningar vi kan få certifikat i är dykning, klättring, sjukvård och höghöjdsbana.

#5 Trevliga och engagerade lärare

Våra lärare bryr sig och det känns verkligen. När det regnar eller är tufft finns de alltid där och peppar oss.

#6 Matkort

Här på skolan har vi matkort så man väljer själv vad man vill äta till lunch. I alla fall de dagar vi inte är ute, då lagar vi ofta lunchen själva i spritkök eller över öppen eld.

#7 Människor med olika bakgrunder

Vissa kommer från staden och har inte varit ute i naturen så mycket, vissa har varit scouter och har mycket erfarenhet. Vi kommer från alla möjliga bakgrunder men i naturen växer vi alla tillsammans.

#8 Stor variation av APL

På Naturturism kan ditt intresse vara en stor del av vart du får göra din APL. Från aktivitetscenter till skidanläggningar och fjällstationen. Du får verkligen testa branschen och växa, samtidigt som det är roligt.

#9 Du kan få utöva din undervisning över hela landet

Fast att vi går i skola i Malmö så kommer vi ut i hela Sverige. Från Naturguidning i Halland till utbildning i Norrköping och APL i fjället. Med rätt driv blir hela Sverige vår skola.

#10 Ligger väldigt centralt

Skolan ligger nära centralen i Malmö så det är lätt att pendla till skolan och att ta sig ut till naturen.