Välkommen till Realgymnasiet i Helsingborg!

Vad kan du läsa i Helsingborg?

Linnéa gjorde sin APL på Irland

10 januari 2020
Linnéa gjorde sin APL på Irland

Redan under hösten 2018 fick Linnéa börja arbeta med sitt cv och personliga brev på engelska. Sedan följde intervjuer, även de på engelska, om varför just Linnéa ska få en av platserna till utlands-APL, hur hon hanterar stress, nya situationer och andra ämnen vanliga på en arbetsintervju. Det var precis som att söka ett jobb, även den långa, nervösa väntan på beskedet om vem som skulle få åka. I slutet av februari var det äntligen dags att påbörja den tre veckor långa resan.

På Irland fick Linnéa komma till en hästgård där hon som ensam praktikant blev utmanad språkligt och växte snabbt in i engelskan som vardagsspråk. Hon bodde hos familjen hon jobbade med och fick både eget rum och eget badrum, vilket hon tyckte var skönt och slapp känna sig i vägen för familjen.

Arbetsdagarna började kl 8.30 och bestod av att sköta hästarna och stallet, utfodra, longera och göra hästarna redo för ridning. Vissa dagar såg helt annorlunda ut då de åkte iväg på hästtävlingar. Hennes lediga dagar spenderades ibland med skolarbete och ibland i Kilkenny med andra elever från Realgymnasiet. Hela resan har gett Linnéa stor kunskap och förståelse för hur ett stall fungerar på Irland, skillnaderna i djurhållningen och gett henne en viktig internationell erfarenhet. Hon har lärt sig mycket om att ta eget ansvar, hennes engelska har blivit mycket bättre och hon rekommenderar alla att göra utlandspraktik.

"Man får en sån härlig självförtroendeboost av att komma hem och känna att man har klarat av att resa utan föräldrar eller lärare som kan hjälpa en. Jag själv känner att jag är säkrare i mig själv och det var faktiskt lättare än jag föreställde mig. Ta chansen!"