Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Vill du skapa och utveckla framtidens teknik?

9 december 2022

Teknikprogrammet är för dig som vill studera vidare efter gymnasiet inom teknik.

Vill du skapa och utveckla framtidens teknik?

Vi arbetar tillsammans med problemlösning för att utveckla förståelse och effektiva studiestrategier. Det gör att våra elever blir väl förberedd för vidare studier.

Lena Axlund Förstelärare matematik, Gävle

På Teknikprogrammet lär du dig om informations- och medieteknik samt fördjupade kunskaper inom matematik och de naturvetenskapliga ämnena vilket ger dig särskild högskolebehörighet.

Du får också möjlighet att lära dig om spel- och webbutveckling, gränssnittsdesign, 3D och programmering med och utan mikrodatorer. Med vår moderna utrustning arbetar du hela vägen från idé till färdig produkt med digitalt skapande, prototyper och design.

Tillsammans med våra engagerade och välutbildade lärare arbetar du kreativt i projekt och du utmanas och utvecklas till en bra problem-

lösare. Du läser en mix av ämnen som gör dig väl förberedd att studera vidare till exempelvis:

• Civilingenjör

• Programmerare

• Spelprogrammerare

• 3D-designer

Det här får du:

Hos oss har vi mindre teknikklasser vilket ger dig möjlighet att få mer tid med dina lärare.

Vi är en trygg och trivsam skola som dessutom ligger centralt.

Hos oss blir du väl förberedd för att studera vidare.

Vi erbjuder utökad högskolebehörighet med Matematik 5 och Engelska 7.

Jag brinner för att väcka elevernas nyfikenhet kring hur teknik fungerar. Få eleverna att prova teknik och själva utveckla nya tekniska lösningar. Jag ger dem verktyg för problemlösning inom teknik och i andra ämnen.

Thomas Persson Lärare på teknikprogrammet i Gävle