Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Lär känna yrkesläraren Karin som gillar att "nörda loss"

30 november 2022

Karin gillar att programfördjupningen Ridning sker stegvis genom de tre åren, eleverna får möjlighet till progression och utveckling och de får med sig många fina diplomeringar.

Lär känna yrkesläraren Karin som gillar att "nörda loss"

Karin Fredriksson är en av våra yrkeslärare på progamfördjupningen Ridning. Hon har varit anställd hos oss sedan augusti i år. Här får du lära känna henne lite mer.

Vad gjorde du innan du började här på Realgymnasiet?
Jag pluggade till Hippolog åren 2013 – 2015, arbetade sedan på Nyby Torshälla Ridklubb och Realgymnasiet i Eskilstuna i ett par år. Flyttade ”hemåt” till Hälsingland 2017 och har sedan dess jobbat på Bollnäs Ridsällskap som ridlärare och hästansvarig, kombinerat med att jag pluggade till yrkeslärare under åren 2018 – 2019.

Varför valde du att arbeta på Realgymnasiet?
För att det verkade vara en så rolig arbetsplats, uppstyrd och med härliga kollegor. Jag tyckte också att kombinationen av undervisning, utbildning och hästar lät spännande.

Vad tycker du är bäst med programfördjupningen Ridning?
För min egen del är det bästa att jag får ”nörda loss” riktigt ordentligt och hela tiden utveckla mina metoder för undervisning. Något jag också gillar är att programfördjupningen sker stegvis genom de tre åren och att eleverna får möjlighet till progression och utveckling samt att de erbjuds många fina diplomeringar. Eftersom jag är ridlärare i själen är det också fantastiskt att få träffa så många fina hästar hos våra samarbetspartners.

Vad är din vision för eleverna som går på skolan?
Att de ska älska hästar och hästsport lika mycket som mig! Skämt å sido,  jag önskar såklart att alla elever når de mål som vi har satt upp tillsammans samt att de klarar sina diplomeringar och är peppade på att arbeta vidare i hästnäringen efter avslutade studier.

Karins tre tips till dig som funderar på att söka programfördjupning ridning
1. Kom på öppet hus och/eller prova-på-dag! Då får du träffa både lärare och elever från skolan som kan berätta om allt roligt vi gör på Realgymnasiet.
2. För att enklare förstå och ta till dig undervisningen praktiskt i såväl stall som vid ridning skulle jag rekommendera att du rider på ridskola eller för utbildad ridlärare innan du söker in. Det kommer hjälpa dig till snabbare utveckling och gör många teoretiska bitar betydligt enklare att förstå.
 3. Våga! Sök! Det är toppenkul! 😊

Möjliga Diplomeringar och intyg på programfördjupningen Ridning