Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Lias film gick vidare till SM i ung film

16 september 2022

Årets Exit Filmfestival i Gävleborg har nyligen avslutats. Lias film "Faje – Ett ouppklarat fall" gick vidare till final.

Lias film gick vidare till SM i ung film

I juni i år tog Lia och hennes klasskompis Elin studenten ifrån vår utbildning Estetik & Media. Det var under utbildningen som Lias film "Faje – Ett ouppklarat fall" började att produceras av tjejerna.

Filmen vann mellanviktsklassen på årets Exitfestival. Som vinnare kommer filmen att representera Gävleborg i Novemberfestivalen (SM i ung film). Finalen äger rum i Trollhättan den 25-26 november.

Lia fick en jättefin bedömning av juryn den löd så här:

"En modig film som berör och går på djupet i en aktuell och livsviktig fråga som det annars mest skriks om. Bra bildsättning och smarta grepp imponerar och håller oss kvar. I ett självsäkert tempo kommer berättelsen till sin rätt och huvudpersonens öde och upplevelser drabbar oss hårt."

Vi håller tummarna för Lia i november och önskar henne lycka till!