Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Elevporträtt med Johanna

30 mars 2021

Johanna Ferlin gick Ridning på Realgymnasiet i Borås och tog studenten 2020. Sedan studenten har hon jobbat på inte mindre än 3 av hennes APL-platser från gymnasietiden. Att häst är något som kommer genomsyra även Johannas framtid råder det ingen tvekan om.

Elevporträtt med Johanna

Varför valde du Realgymnasiet?

Jag var skoltrött och kände att jag behövde få göra något praktiskt som jag var intresserad av. Jag ville läsa något som jag visste att jag gillade och hade kunnande i. I efterhand så var det 3 roliga år med likasinnade klasskompisar och omväxlande mellan teoretiska och praktiska delar där jag vissa dagar inte ens tänkte på att jag var i skolan.

Vad har du gjort sedan studenten?

Jag har faktiskt fått jobb på tre utav de praktikplatser som jag hade under gymnasiet. Nu jobbar jag i ett stall som beridare och hästskötare och även på min hemridklubb.

Vad har du för planer för framtiden?

Jag tog hästskötarexamen och siktar nu på att bli C-tränare i hoppning inom några år. Jag vill också utbilda mig till banbyggare och hoppdomare och har även funderat på ridlärare. Jag kommer nog jobba med något hästrelaterat. Dels för att häst är mitt stora intresse men också för att jobb med djur är så varierande, ingen dag är den andra lik.

Vem tycker du ska välja Realgymnasiet?

Den som brinner för sitt intresse och vill utvecklas inom det. Att läsa något man tycker är kul underlättar enormt, för då har man oftast lite förkunskaper och inte minst intresset. Jag skulle också säga att det är lättare att få kompisar på Realgymnasiet eftersom man har sina stora intressen gemensamt och kan ha roligt ihop kring det.