Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Hos oss på Realgymnasiet har eleverna möjlighet att åka på utlands APL till Irland

12 mars 2020

Evelina som går djurvårdsutbildningen åk 2 har varit på en mjölkgård på Irland.

Hej! Jag heter Evelina, 17år och går på Realgymnasiet i Borås! Jag har varit på en mjölkgård på Irland i 3 veckor. Det var en upplevelse att upptäcka en ny kultur och se hur ett liv på Irland kan se ut. Jag hade aldrig tidigare jobbat på en mjölkgård så jag hade inga kunskaper kring mjölkning. Mina dagar såg ut så att jag gick upp klockan 7 varje morgon och hjälpte till med att mata kalvarna. Det kunde vara allt mellan 7–21 kalvar som skulle matas med nappflaska varje morgon och kväll. Sedan hjälpte jag bonden med att mjölka korna och spola rent perrongerna där korna mjölkades. Efter det var det dags för frukost! På dagarna var det ofta väldigt olika vad jag gjorde, ibland var jag ledig och ibland hjälpte jag bonden med andra gårdssysslor som behövde göras. Så som att strö ut ny halm hos korna, högtyckstvätta eller åka med bonden till en annan gård och lämna kalvar. På kvällen vid 16.30 var det dags att göra samma sak igen som på morgonen, mjölka korna och mata kalvarna. Under mina 3 veckor var den störta utmaningen att förstå och kunna prata engelska. I början förstod jag ingenting men det blev lättare allt eftersom tiden gick. Jag lärde mig rutinerna och hur familjen fungerade vilket gjorde att allt blev lättare. Jag känner att dessa 3 veckor har gett mig väldigt mycket vad gäller min utveckling i mig själv då jag aldrig har rest själv innan och varit bort från min familj. Det har gjort att jag har blivit mer nyfiken på att upptäcka andra delar av värden. Jag tror även att det kommer att ge mig mycket i framtiden då det är en väldigt bra merit att ha arbetat i ett annat land och i en annan kultur. Det har varit intressant att se hur man behandlar och hanterar djur i en annan kultur.