PT-träning för Hästelever på Realgymnasiet i Helsingborg

19 april 2021

Elever på hästutbildningen på Realgymnasiet i Helsingborg har fått lära sig mer om vikten av fysisk träning för att bli en bra ryttare. Jessica Lindgren, som jobbar personlig tränare och mental coach har med anledning av detta föreläst för eleverna i årskurs 2 under specialveckorna.

PT-träning för Hästelever på Realgymnasiet i Helsingborg

- Jag pratade om hur viktig ryttarens avsuttna fysträning är och berättade om min erfarenhet av hur man med enkla träningsövningar kan bygga upp sin egen balans, rörlighet, styrka och kondition. Vikten av att ta ansvar för att man har de bästa förutsättningarna för sin sport och att man har en förståelse för att problem som uppstår under ridning oftast handlar om vår egen kropp och inte hos hästen, säger Jessica.

Enligt Jessica är det viktigt att man i tidig ålder kan få en förståelse av hur kroppen fungerar och hur man på ett lätt sätt kan förändra och förbättra sig själv ger självkänsla och självförtroende. Hon menar också att en annan viktig del är att kunna förstå att träning inte alltid måste betyda prestation utan att det kan förmedlas som något kul och glädjefullt.

En del av ämnet Ridning
- När eleverna rider olika hästar inom utbildningen är det viktigt att de blir medvetna om hur de påverkar hästens prestation och hållbarhet genom sin sits och inverkan. Ridning är en komplex sport och eleverna behöver skaffa sig kroppskännedom och kunskap om hur de genom en bättre balanserad egen fysik kan få ridningen att bli roligare både för hästen och ryttaren. Ja, även hur de kan nå längre inom sporten, säger Anna Ardö, lärare på skolan.

-Det var intressant. Jag tror inte man tänker så mycket i vanliga fall på hur viktig träningen är, alltså när man väl sitter på hästen. Man blir mer medveten om hur ridningen kan bli bättre. Jessica hade både en intressant och kul föreläsning för oss, säger en av eleverna som var med.