Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

IT-Elev tog Brons i Yrkes-SM!!!

30 april 2024

Arvid är en av IT-eleverna från Realgymnasiet Norrköping som tävlade i årets Yrkes-SM. Inom kategorin IT-Tekniker vann han bronsmedalj, men det viktigaste var äran.

IT-Elev tog Brons i Yrkes-SM!!!

Yrkes-SM är en årlig tävling där unga yrkesutövare från hela Sverige samlas för att visa upp sina färdigheter och talanger. Deltagarna tävlar i praktiska moment som simulerar verkliga arbetsuppgifter och resultatet utvärderas baserat på faktorer som noggrannhet, tidshantering, kreativitet och yrkesetik.

Under detta år tävlade två elever från Realgymnasiet Norrköping inom branschen som IT-Tekniker. En av dessa var Arvid som har berättat om hur tävlingen gick till:

”Vi skulle ta rollen som IT-Tekniker och följa instruktioner för att uppgradera ett IT-system med olika servar och klienter. Det var fritt kring hur vi kunde genomföra uppgifterna.”

De tävlande har också med sig en coach

För att förbereda sig fick de 15 minuter rådgivning med sin coach vilket var deras lärare från skolan, Lars-Görans Svensson:

”Det var utmanande uppgifter. Tävlingen var strikt genom att de inte fritt fick googla. Om de fastnar på någon av uppgifterna var de tvungna att få en ticket så att de på en specifik plats under 10 minuter fick söka upp saker.”

Alla deltagare tävlade individuellt och det var viktigt att hålla fokus. Arvid berättar:

”Man fick göra sitt bästa för att isolera ljud med hörselskydd och man var helt omedveten kring hur det gick för de andra som tävlade.”

Tävlingen höll på under tre dagar där coacherna fick vara med och bedöma hur väl vissa uppgifter har genomförts. Lars-Göran berättar:

”Hela tävlingen är en väldig bra kompetensutveckling för mina kurser. Att se de moment som efterfrågas i branschen har varit en ögonöppnare kring vad eleverna borde lära sig.”

Efter tre utmattande dagar blev Arvid utropad som bronsmedaljör med under en poängs skillnad till silver. Arvid berättar:

”Jag var inte beredd på att bli uppropad. Jag fick medalj, blommor och applåder, men det största för mig var äran.”

Arvid berättar också att hela händelsen har varit en mycket minnesvärd upplevelse och det har varit extra kul att få träffa de andra som tävlade.

Tips till elever som vill delta i Yrkes-SM

Arvid delar också med sig av sina tips till alla elever som är intresserade av att delta i Yrkes-SM under kommande år:

"Se till att utmärka dig, ha ett stort intresse för området och våga testa nya saker. Under tävlingen behöver du ignorera alla som försöker få din uppmärksamhet. Var också extra noga med alla stavningar för där är det lätt att missa viktiga poäng."