Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Ett steg närmare certifierad Naturguide

3 maj 2024

I veckan har naturturismtvåorna i Gävle och Borlänge examinerats inom naturguidning.

Ett steg närmare certifierad Naturguide

- Nu är eleverna ett steg närmare certifierad naturguide säger yrkesläraren Jens ifrån Gävle.

Eleverna utbildas och examineras av vår samarbetspartner Wild Sweden som är ett nätverk av lokala naturguider utspridda över Sverige, med olika passioner och specialintressen.

Det är en ynnest att eleverna får möjlighet till den här utbildningen av Wild Sweden. Det här är det perfekta sättet för eleverna att träna på ledarskap, värdskap och vägledning avslutar Jens.

Värdskap är en viktig del i naturguidningen.

Vad innerbär Naturguidescertifiering

Det är ett yrkesbevis för professionella och yrkesverksamma naturguider. Diplomeringen är en branschövergripande standard för kvalitetssäkring av naturguider – framtagen i samverkan mellan näringsliv, akademi och offentliga aktörer. Det här yrkesbeviset är en styrka för dig som vill arbeta i branschen och en viktig del av processen att professionalisera svensk naturturism.