Realgymnasiets eftertraktade El- och energiprogram gör entré i Malmö.

3 maj 2024

Det eftertraktade El- och energiprogrammet med programfördjupning IT-Tekniker och IT-Support gör nu entré på Realgymnasiet i Malmö. Detta ger blivande elever möjligheter att ta del av en högkvalitativ utbildning inom den växande tekniksektorn, något som varmt välkomnas av branschen. Nu förbereder skolan för det kommande läsåret och de blivande eleverna för en ljus arbetsmarknad.

Realgymnasiets eftertraktade El- och energiprogram gör entré i Malmö.

Realgymnasiet gör nu entré i Malmö med det eftertraktade El- och energiprogrammet, med programfördjupning inom IT-Tekniker och IT-Support. Det ger blivande elever de bästa möjligheterna att ta del av en högkvalitativ utbildning inom den snabbt växande tekniksektorn, något som varmt välkomnas av branschen. Nu förbereder skolan för det kommande läsåret och eleverna för en ljus arbetsmarknad.

- Vi är jätteglada att kunna erbjuda eleverna det nya programmet, säger Anna Hellström, Rektor på Realgymnasiet Malmö. Vi ser stort fram emot att se de blomstra och göra sina avtryck på en både spännande och eftertraktad arbetsmarknad.

Hampus Almstedt, blivande elev till El- och energiprogrammet berättar att han ser fram emot att lära sig mer om datorer.

– Det är det jag vill, säger han. Det är en utbildning med många av det saker jag tycker är kul. Min storasyster går redan på Realgymnasiet och trivs, så för mig var det naturligt att också börja där.

Ett branschnära samarbete med de bästa

Realgymnasiet har ett starkt samarbete med branschen där eleverna får den senaste kunskapen och rätt kvalitet i sina studier och på APL-platsen (Arbetsplatsförlagt lärande) inför ett jobb på den hett efterfrågade arbetsmarknaden.

En av de som tar emot eleverna under sin APL-tid, i årskurs 3 är bland annat Elgiganten.

- Vi ser mycket ljust på framtiden inom IT-branschen, särskilt med den nya AI-utvecklingen som är högst aktuell. Det vi har framför oss är en väldigt spännande tid, berättar Josef Beydoun, Operation Manager.

Elever bjuds in till skolan den 7 maj

Den 7 maj inbjuds alla elever som sökt el- och energiprogrammet till en VIP kväll på skolan, där de får fina möjlighet att träffa andra blivande elever, ställa frågor, lära känna skolmiljön och träffa medarbetare och skolledare.

Vi ser mycket ljust på framtiden inom IT-branschen, särskilt med den nya AI-utvecklingen!

Josef Beydoun Operation Manager, Elgiganten